Sluiten
Neem contact op

Unieke relatiegeschenken: waarom en hoe werken ze zo goed?

relatiegeschenken

Unieke relatiegeschenken: waarom en hoe werken ze zo goed?

Unieke relatiegeschenken zijn een doeltreffende manier om je klanten te bedanken en zakenrelaties te bouwen en onderhouden. Daarnaast versterken ze de merkloyaliteit en kunnen ze je naamsbekendheid vergroten. Maar waarom werken unieke relatiegeschenken zo goed? In dit artikel deel ik meer over de psychologie achter deze marketingstrategie en hoe jij deze principes voor jouw bedrijf kunt inzetten.  

Waar kun je unieke relatiegeschenken voor inzetten? 

Unieke relatiegeschenken zijn voor veel bedrijven een onderdeel van hun marketingstrategie. Het is ook een veelzijdig marketingmiddel. In de praktijk zien we dat relatiegeschenken worden ingezet voor deze doelen: 

  • Vergroten naamsbekendheid: een bijzonder relatiegeschenk met jouw logo of uit naam van jouw bedrijf helpt mensen jouw merk herinneren. Dit helpt niet alleen in de naamsbekendheid, maar ook om de top-of-mind-positie te krijgen.  
  • Versterken relaties: met het geven van een relatiegeschenk waar duidelijk tijd en aandacht in zit laat je klanten, partners en werknemers zien dat je hun klandizie, de samenwerking en trouw waardeert. Een goed gekozen cadeau leidt tot meer loyaliteit en betrokkenheid.  
  • Onderscheidend vermogen: met een uniek relatiegeschenk onderscheid je jouw bedrijf van de concurrentie. 
  • Creëren goodwill: met een zakelijk cadeau kun je mensen het gevoel overbrengen dat ze belangrijk zijn voor je bedrijf, dat je hen waardeert. Dit helpt in het opbouwen of behouden van een positief imago. 
  • Meer verkoop en hogere loyaliteit: door de top-of-mind-positie, hogere mate van klantenbinding en het positieve imago zijn mensen sneller geneigd om bij jouw bedrijf te kopen of de bestaande relatie te behouden. 

De psychologie achter bijzondere relatiegeschenken 

Relatiegeschenken zijn niet voor niets zo effectief. Er zijn verschillende psychologische effecten die een rol spelen in het succes hiervan. 

  • Wederkerigheid: mensen zijn van nature geneigd iets terug te doen voor iemand die iets voor hen heeft gedaan. Door het geven van een cadeau speel je hierop in. 
  • Kracht van emoties en ervaringen: cadeaus zijn effectief, omdat ze gebruik maken van de kracht van emoties en zintuiglijke ervaringen. Goed gekozen relatiegeschenken kunnen dankbaarheid, waardering en erkenning oproepen. Dit versterkt de positieve associatie met de gever. Door van het cadeau geven een ervaring te maken, zorg je ervoor dat het een blijvende indruk maakt op de ontvanger. 
  • Sociale bewijskracht: niet alleen de ontvanger wordt beïnvloed door het cadeau. Als de ontvanger zich positief uitlaat over jouw bedrijf, bijvoorbeeld naar aanleiding van een bijzonder relatiegeschenk, dan zijn anderen geneigd dit te onderstrepen en te bevestigen. 
  • Branding: door jouw bedrijf te koppelen aan een bijzonder relatiegeschenk versterk je de merkwaarde van je bedrijf. Hoe duidelijker jouw branding, hoe beter mensen zich kunnen identificeren met je merk en hoe eerder het ambassadeurs van je merk worden.  
  • Zichtbaarheid: wanneer je tijd en aandacht steekt in een bijzonder geschenk en kiest voor iets dat echt bij de ontvanger past, dan zal de ontvanger het veel gebruiken of bewaren. En steeds als hij het ziet of gebruikt aan jouw bedrijf denken. Zo blijft de ontvanger onbewust steeds aan jouw bedrijf denken. 

Voorwaarden voor een relatiegeschenk dat bij blijft.  

Om bij te dragen aan je marketingstrategie en optimaal gebruik te maken van de psychologische effecten, moet je relatiegeschenk aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet het relevant zijn voor de ontvanger, passen bij de gelegenheid en aansluiten bij de ontvanger. Als dit niet zo voelt, dan kun je de plank volledig mislaan. Meer weten over de kracht van bijzondere relatiegeschenken en hoe je die voor jouw bedrijf inzet? Download het gratis whitepaper ‘Relatiegeschenken: titel’. Daar vind je meer informatie en praktische tips.

Download het whitepaper over relatiegeschenken

Whitepaper Relatiegeschenken: zakelijke cadeaus als marketingstrategie

Over Martine Renes 

Ik ben Martine, owner en founder van Boxury. Door creatief mee te denken met merken, bedrijven en ondernemers zorgen we voor persoonlijke aandacht in een box voor hun klanten, relaties en medewerkers. Wij zorgen voor een ervaring die precies past bij de ontvanger en de gelegenheid. Zo verpakken we jouw verhaal in een box die een blijvende indruk achterlaat.

Martine Renes - eigenaar Boxury
Artikel geschreven door:

Martine Renes

Deel dit artikel

Bekijk ook eens

Whitepaper Onboarding

28 maart 2023

luxe cadeaus

Whitepaper Relatiegeschenken

28 april 2023

Whitepaper klantenbinding

Whitepaper Klantenbinding

28 maart 2023